Column

De glazenwasser

 

Gisteren kwam onze glazenwasser nog net voor zijn vakantie onze ramen zemen. Zijn medewerker was er niet bij. Ik vroeg hem beleefd waarom zijn vaste collega niet was meegekomen. Er kwam een heel verhaal dat ik jullie niet wil onthouden.

De vaste medewerker had een slechte bui omdat zijn werkgever (een kleine ondernemer) niet al het vakantiegeld had uitbetaald wat hij verwachtte. Hij was eigenlijk ziek, maar had zich vanochtend toch maar gemeld om mee te gaan – hij wilde immers niet nog meer inkomsten missen. Hij had veel pijnklachten en bleef de sfeer met gemopper verzieken. Onze glazenwasser heeft hem toen toch maar weer naar huis gestuurd. Maar nu was hij zelf de dupe van het verzuim van deze collega. Hij klaagde nu bij mij, dat de vaste collega om de haverklap langere tijd ziek was. Hij was al wel eens bij de bedrijfsarts geweest en daarna had hij wel weer het werk hervat. Zo ging dat al een aantal jaren met deze collega, zei hij, hij meldt zich een aantal weken ziek, gaat naar de bedrijfsarts en begint weer te werken.

Ik vroeg toen toch maar even heel voorzichtig, of de collega wel volgens de voorgeschreven procedures van de Wet Verbetering Poortwachter WVP werd begeleid. De glazenwasser vertelde dat hij daar helemaal geen tijd voor heeft. “t Is jammer, maar ja, druk, druk, druk”, zei hij. Dan voegde hij er nog een opmerking aan toe: “Wij hebben al twee keer zo’n geval gehad, en dat kostte ons toen per keer meer dan zo’n € 80.000 euro verzuimkosten en een hoop ellende en kosten voor de strijd met advocaten van deze werknemers. We konden de beide werknemers niet zomaar kwijt, terwijl ze vanwege rug-, knie- en schouderklachten eigenlijk niet meer hun eigen werk konden uitvoeren.” Enige navraag van mijn kant leerde, dat deze o zo bezige ”kleine” werkgever niet aan dossiervorming had gedaan – laat staan aan een correcte administratie in het kader van de Wet Verbetering Poortwachter. Daar was geen tijd voor beschikbaar en men wist ook niet helemaal hoe hieromtrent de regels zijn….

Tja…Had hij gezorgd voor een gedegen dossiervorming en een adequate verzuimadministratie, dan had hem dit veel geld gescheeld. Niet alleen de verzuimkosten, maar ook de advocaatkosten. Ook had dit voor de werknemer een hoop ellende gescheeld en had de werknemer naar een passende baan elders kunnen worden begeleid.

 

Ik heb de glazenwasser toch maar eens opnieuw mijn visitekaart gegeven. De kosten voor de inzet van een arbeidsdeskundige en een gedegen re-integratietraject zijn snel terugverdiend.

 

Mevrouw Yvonne M. Heesen-Lammers, 19 juli 2018